Ultimii zece ani au fost marcați de o explozie în neuroștiință. Mijloace de analiză moderne și entuziasmul unor oameni de știință în a ajuta la evoluția omenirii au făcut sustenabilă științific ideea conform căreia primii ani din viața unui copil sunt decisivi în dezvoltarea lui emoțională, socială și intelectuală.
În primii 3 ani, creierul face un salt cu care nu se va mai întâlni niciodată în viață. La vârsta de 3 ani, creierul copilului atinge până la 90% din dimensiunea pe care o va avea ca adult. Este ca un burete care absoarbe și absoarbe tot. Depinde de adulții împlicați zilnic în viața copilului dacă informațiile pe care le cuprinde creierul îi vor crește calitatea sau numai cantitatea. Neuronii, celulele care sunt baza formării creierului, sunt încă de la naștere și de ordinul milioanelor, parte din bagajul genetic. Dar dezvoltarea creierului presupune conectarea lor în sinapse, formând adevărate rețele de comunicare.
Și s-a demonstrat că experiențele și mediul în care trăiește un copil influențează evoluția rețelară a creierului. Dezvoltarea creierului depinde de activitatea acestuia. Și, pentru că dezvoltarea creierului este plastică, fiecare experiență din fiecare zi a copilului îl stimulează, cu efecte pozitive, ori negative asupra conexiunilor neuronale. Fiecare experiență ajută la formarea unui circuit din creier. Când ne ținem copilul în brațe, când îl mângâiem, îi vorbim, îi zâmbim, îi cântăm, îi citim povești, ne jucăm cu el, râdem, îi oferim experiențe care îi impulsionează creierul și acesta dezvoltă noi și noi sinapse.
Ceea ce este cu adevărat spectaculos în noile descoperiri sunt Ferestrele de Oportunitate (Windows of Opportunity) în dezvoltarea creierului copiilor, pe care este ideal să le deschidem la momentul oportun. Eu am auzit prima dată despre asta la Oana Moraru. Specialiștii numesc ferestre de oportunitate acele perioade de timp în care copilul este cel mai receptiv în a dezvolta anumite abilități.
0 - 2 ani - Fereastra pentru dezvoltarea limbajului
Spre exemplu, pentru dezvoltarea vocabularului, deși pare nefiresc, fereastra de oportunitate este între 0 și 2 ani, când copilul nu vorbește. Dar creierul lui, atunci, creează rețelele vorbirii și, dacă i se vorbește corect, frazat, mult și explicit, el, când va începe să vorbească, o va face în aceiași termeni. Nu-i așa că ai auzit copii foarte mici, sau chiar copilul tău, folosind neologisme sau expresii puse corect în context? Nu le-a citit nimeni dex-ul, doar li s-a vorbit într-un anumit fel în mod repetat. Tot acum este și fereastra de oportunitate pentru învățarea unei limbi străine. Se pare că pronunția corectă a unor cuvinte străine, altele decât cele ale limbii materne, și accentul autentic se înregistrează optim în această perioadă.
0 - 4 ani - Fereastra de oportunitate pentru dezvoltarea inteligenței emoționale
Apoi, primii 4 ani sunt cruciali în dezvoltarea abilităților interpersonale și intrapersonale (inteligență emoțională și socială). Copii au nevoie de dragoste, râs sincer, joacă unu' la unu' cu părintele, răbdare, atenție, acceptare necondiționată și limite blânde. În această perioadă, se pun bazele atașamentului, independenței, stimei de sine, încrederii, capacității de cooperare, auto-controlului din viața de adult, se învață vocabularul emoțiilor. De aceea, specialiștii recomandă foarte multă grijă în a gestiona plânsul (ascultându-l!), crizele de furie ale copiilor, în a le îndeplini nevoile și a-i ajuta în interacțiunea cu ceilalți. Reacțiile părintelui în fața unei greșeli, căzături, nereușite, succes etc. sunt experiențe fotografiate de creierul în formare al copilului și introduse în rețea. Pentru insuflarea independenței, momentul cel mai propice este între 18 și 36 de luni. Copilul trebuie lăsat, ba chiar încurajat să exploreze singur.
0 - 7 ani - Fereastra de oportunitate pentru dezvoltarea motrică
Până la 7 ani, este ideal să fie stimulată acea parte a creierului care coordonează motricitatea. Copiii au nevoie de un mediu în care să se miște, să alerge, să se rostogolească, să se cațere, să prindă, să arunce, să meargă cu trotineta, bicicleta, să sare, să se arunce, să se tăvălească, să facă tumbe etc. Astfel, se dezvoltă sistemul lor senzorial, de a cărui funcționare optimă depind capacitatea de concentrare, atenția, învățarea de mai târziu. Citește mai multe despre importanța mișcării libere și despre cum afectează restricționarea ei calitatea studiului în De ce nu pot copiii să stea nemișcați pe scăunele sau în bănci și ce putem face. Informație de aur.
0 - 4 ani - Fereastra de oportunitate pentru dezvoltarea gândirii logico-matematice
Fereastra de oportunitate pentru gândirea logico-matematică este până la vârsta de 4 ani. Deși, la vârsta aceasta, copiii nu fac operațiuni matematice (nici nu este indicat, pentru că asta se numește suprastimulare), aceasta este perioada optimă în care creierul copilului poate genera circuite neuronale capabile să dezvolte rețele complexe logice și matematice mai târziu. Noi îi oferim experiențele (jocurile), el învață culorile, să deosebească, să asocieze, să clasifice, să compună, să descrie după anumite coordonate, să așeze în spațiu, să delimiteze, să potrivească etc.
Primii ani sunt fundamentul unei călătorii de-o viață! Această perioadă pune bazele învățării, fie că vorbim despre dezvoltarea vizuală, socială, emoțională, intelectuală, senzorială, motrică, privind abilitățile muzicale, ritmice, artistice, în general.
Nu înseamnă că, dacă nu am deschis ferestrele de oportunitate, nu vom mai putea face nimic după, însă dezvoltarea va fi mai greoaie, cu mai multe obstacole, refuzuri, efort din partea copilului. Cei mai mulți părinți ajung într-un punct în care învinovățesc copilul că nu este în stare, nu este interesat, este leneș, distras, neatent, nu se concentrează etc., când singura lui vină este că a trăit într-un mediu care nu l-a stimulat suficient când ar fi fost ideal să o facă.
Sursa foto aici.