Ce mi se pare mie cel mai important este ca micutul sa nu fie obligat. Daca simtiti ca "operatiunea olita" este un motiv de stres pentru copil, renuntati pentru moment. Copilul stresat se va inhiba si nu va putea, oricat v-ati dori si oricat efort ati depune, sa desfasoare o activitate fiziologica, pana la urma.
Cu cat resimte olita ca pe un "trebuie", cu atat copilul va fi mai inversunat sa nu o accepte. Si cu cat insistati mai tare, cu atat veti prelungi momentul in care copilul va invata deprinderea de a face la olita. Si nu cred ca va doriti asta.
Nu este nicio tragedie. Nu am vazut niciun copil de scoala purtand scutece. Va veni si timpul pentru olita, va asigur.
Trebuie doar copilul sa fie pregatit pentru a deprinde obiceiul de a face la olita. Si, daca ma intrebati pe mine, copilul este pregatit cand:
- Este inceput deja stadiul de dezvoltare motrica, adica merge in picioare, fie ca il ajutati dumneavoatra sau se ajuta de obiecte de mobilier. Important este sa fie capabil sa se ridice. Desi am citit ca poate fi pus pe olita de indata ce este in stare sa adopte singur pozitia de sezut, adica dupa 6 luni, la aceasta varsta exista riscul sa se accidenteze. In plus, nu ar fi un proces constient. Din punct de vedere cognitiv, bebelusul nu este pregatit pentru a invata sa-si faca nevoile fiziologice la olita.
- Se simte deranjat de scutecul murdar. Daca micutul da semne de disconfort cand are scutecul murdar ori prea plin, nu ezitati sa profitati si sa il indrumati catre olita.
- Urineaza la intervale mai mari de timp. Ceea ce inseamna ca este in stare sa se tina pana ajunge pe olita. Bebelusii urineaza foarte des, inconstient. Daca un copil mentine scutecul uscat mai bine de 2 ore pe timpul zilei inseamna ca este pregatit pentru a nu mai purta scutec. Sunt copii care nu fac pipi noaptea, de exemplu. Parintii lor nu vor intampina mari dificultati in a renunta la scutece.
- Are rabdare sa stea pe olita mai mult de 2 minute, chiar si cu o carticica in fata ori un alt obiect care sa-i distraga atentia. Daca accepta sa stea pe olita, este cazul sa il/o invatati ce functionalitate are acest obiect. Nu va sfiiti sa va schimonositi un pic, cat sa inteleaga procesul. Important este sa faca o data, de doua ori. Se va transforma in obicei.
- Va da semne ca a inteles functionalitatea olitei, fie ca rosteste ceva anume cand o vede, fie ca scoate onomatopee specifice, fie ca va aseaza pe dumneavoastra pe ea.
- Va anunta ca are nevoie la olita. Daca foloseste cuvinte pentru a anunta momentul, nu mai stati pe ganduri. La fel, daca are o anumita pozitie ideala pentru "caca" ori daca il/o vedeti cu o grimasa tradatoare.
Am citit ca deprinderea copilului cu olita este un proces complex si de durata si care se desfasoara urmand anumite instructiuni. Nu este nici pe departe asa. Nu sunt reguli sau pasi stricti de urmat in a invata copilul sa faca la olita. Este nevoie doar ca piticul sa fie pregatit.
Este foarte important modul in care spunem NU copilului. Putem comunica sau putem interzice!
La fel de important este ca dumneavoastra sa aveti rabdare, sa fiti relaxati si sa parcurgeti etapele natural, fara graba, cu toleranta. Si... mai mult detergent, detergent pentru rufe, pentru covoare, pentru canapele, pentru saltele, pentru parchet...
Sursa foto: http://pottytrainingearly.com/